14-02-10

Carrefour verkleint zijn hypermarkten

Carrefour werkt aan een herlancering van zijn 57 hypermarkten. De grotere hypermarkten worden verkleind en de overtollige oppervlakte wordt doorverhuurd. De hypermarkten gaan zich ook meer als voedingsspecialist profileren.

De hypermarkten zijn het zorgenkind van Carrefour in België. De grotere hypermarkten, van 10.000 vierkante meter en meer, zouden ongeveer een kwart kleiner worden. De vrijgekomen ruimte zou Carrefour verhuren aan non-foodspecialisten. De kleinere hypermarkten worden volledig vernieuwd, schrijven de kranten van Corelio.

Onderverhuur biedt verschillende voordelen
De bedoeling is om de 57 hypermarkten opnieuw te lanceren rond twee concepten: een formule voor de kleine hypers en een formule voor de grote. Opvallend is dat de hypermarkten zich opnieuw nadrukkelijk als voedingsspecialisten zullen profileren.

De verhuur van een gedeelte van de grote hypermarkt aan non-foodketens zit in de testfase in de vestigingen in Lier, Bièrges en Fléron. Waterloo en Schoten zijn de volgende hypermarkten die aangepakt worden, aldus de krant.

De formule van onderverhuur biedt verschillende voordelen voor Carrefour. Zo zijn ze een oplossing voor het personeelstekort en de te hoge werkdruk. Ook functioneel winkelen met een zone voor kratten en droge voeding, zoals bij Colruyt, wordt mogelijk. Door weer de kaart van de voeding te trekken, kan Carrefour zijn imago van voedingsspecialist verbeteren.

Ten slotte herdenkt Carrefour zijn distributiecentra, die worden uitgebaat door Kuehne + Nagel. Het centrum in Ternat gaat hoogstwaarschijnlijk dicht. De centra in Kontich en Nijvel blijven, maar het contract met Kuehne + Nagel wordt in juni niet vernieuwd.

Testfase
Carrefour werkt inderdaad aan een herlancering van zijn hypermarkten. De plannen zitten, zeker voor de grotere hypermarkten, wel nog in een testfase. Zo reageert Lars Vervoort, de woordvoerder van Carrefour België. "We zijn al langer bezig met een grondige evaluatie van de hypermarkten", zegt Vervoort. De bedoeling is om ze opnieuw te lanceren rond twee concepten: een formule voor de kleinere hypermarkten (zowat 5.000 vierkante meter) en een voor de grotere (8.000 vierkante meter).

Shopping zones
In beide gevallen zullen in de winkels verschillende "shopping zones" zijn met elk een eigen invulling en aankleding. Zo zou er een promotiezone zijn (voor folderartikelen, seizoensproducten), een "markt"-plaats voor "ontdekkingen" en een strakkere afdeling voor dagelijkse aankopen.

De herlancering van de kleinere hypermarkten is al het verst gevorderd. "Een test vorig jaar in Lier werd positief geëvalueerd. Dit concept staat op punt en kunnen we uitrollen. Eerstdaags starten de verbouwingen in Fléron", aldus de woordvoerder. Het concept voor de grote hypermarkten staat nog niet helemaal op punt. Een test in Bierges was niet helemaal bevredigend. Er volgen nog tests in Waterloo en Schoten om "te finetunen". (belga/mvdb/eb)
13/02/10 08u22

11:31 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.