14-02-10

Carrefour krimpt hypermarkten in

Carrefour is van plan zijn grote hypermarkten in te krimpen en de vrijgekomen oppervlakte door te verhuren. Parallel wordt maximaal de kaart van de voedingsmarkt getrokken.

Carrefour werkt aan een ingrijpende heroriëntatie van zijn hypermarkten, die bekend staan als het zorgenkindje van de groep. Carrefour is niet van plan zich uit de Belgische markt terug te trekken, maar gaat wel op een ‘intelligente manier' inkrimpen en zich heroriënteren.

Carrefour werkt aan een plan om de grote hypermarkten van 10.000 vierkante meter en meer in te krimpen naar kleinere hypermarkten van 7.500 tot 8.000 vierkante meter. De overtollige ruimte, een paar duizend vierkante meter per grote hypermarkt, wordt dan doorverhuurd aan non-foodspecialisten. Het gaat om winkelformules die zich in retailparken vestigen zoals bijvoorbeeld Krëfel.

De kleinere hypermarkten worden eveneens volledig vernieuwd. De bedoeling is om de 57 hypermarkten opnieuw te lanceren rond twee concepten: een formule voor de kleine hypers en een formule voor de grote. Opvallend is dat de hypermarkten zich opnieuw nadrukkelijk als voedingsspecialisten zullen profileren. Carrefour wil daarmee zijn vlaggenschip een nieuwe identiteit geven.

Het hele plan zit nog in een vroege fase, maar de eigenaar van het vastgoed, Redevco, contacteert nu al gespecialiseerde winkelketens met de vraag of ze ruimte willen huren in een hypermarkt. Het nieuwe concept is al toegepast in Lier, Bièrges en Fléron (provincie Luik). In die laatste hypermarkt is nu ook een Krëfel ondergebracht. Waterloo en Schoten zijn de volgende hypers die aangepakt worden.

Volgens een insider zit het project nog deels in de testfase en wil Carrefour 300 procent zeker zijn vooraleer het nieuwe concept uitgerold wordt.‘Voor de kleine hypermarkten hebben we het juiste concept gevonden, bij de grotere hypermarkten moeten we nog werken aan het assortiment en de winkelervaring voor de klant', zegt een betrokkene.

Het concept van onderverhuur zou voor Carrefour verschillende voordelen inhouden. De grotere winkels kampen nu soms met een tekort aan personeel en een te hoge werkdruk. De ploeg inzetten op minder meters, moet de klantenservice verhogen en de vakbonden meekrijgen. Nadrukkelijker de kaart van de voeding trekken, moet Carrefour opnieuw het imago van voedingsspecialist geven, een imago dat het kwijtgespeeld is aan Delhaize.

Colruyt heeft dan weer de troef van de efficiency. Ook dat zit in de nieuwe formule die via aparte zones werkt: een zone voor functioneel winkelen (kratten water, droge voeding), een aparte gourmetzone en aangepaste non-foodzones. Die laatste zouden rekening houden met de onmiddellijke concurrentie en aanwezigheid van spelers als Mediamarkt en Decathlon.

Carrefour is ook bezig met het herdenken van zijn distributiecentra. Die werden vijf jaar geleden uitbesteed aan wat nu bekendstaat als Kühne+Nagel. Die groep baat drie distributiecentra uit voor Carrefour: Ternat, Kontich en Nijvel. Het contract met Kühne+Nagel loopt in juni af. Carrefour zal het niet vernieuwen. Eerder deze week sprak de top van Carrefour daarover vrij duidelijke taal: het centrum in Ternat is verouderd en overbodig. Nijvel en Kontich kunnen de volumes overnemen.

De vakbonden voeren sinds woensdag actie, maar hebben weinig hoop. ‘We hopen dat men Ternat wil ombouwen tot een gespecialiseerde opslagplaats voor de kleine buurtwinkels van Carrefour', zegt Jozef Borremans van de bediendenbond LBC.

De kans dat dat gebeurt, is heel klein. De vakbonden voeren de druk op door de leveringen aan de winkels te blokkeren. Het begon met één hypermarkt, maar elke dag wordt er een hypermarkt aan toegevoegd. Dit weekend zijn al vier hypermarkten geviseerd, maandag vijf en zo loopt het verder op. Carrefour stelt dat de hinder meevalt. Carrefour wil fors besparen op zijn distributiekost en eist van Kühne+Nagel betere tarieven.

11:36 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.