01-07-09

Carrefour België krijgt (alweer) nieuwe topman

SUPERMARKT
- Marc Oursin stapt eind juli op als grote baas van Carrefour België. Hij wordt opgevolgd door Gérard Lavinay, de vierde Fransman in amper acht jaar.

Eind maart deed al even het gerucht de ronde dat Marc Oursin, pas sinds mei 2006 gedelegeerd bestuurder van Carrefour België, een stap opzij zou moeten zetten. Het bericht werd toen met klem ontkend. Maar gisteren viel dan toch het doek voor Oursin. Hij wordt ten laatste eind juli opgevolgd door Gérard Lavinay, een zwaargewicht dat momenteel de Franse supermarkten onder zijn hoede heeft. Sinds de Fransen het zieltogende GB in 2000 overnamen wordt Lavinay zo de vierde Fransman aan het hoofd van Carrefour België.
De op één na grootste supermarktketen ter wereld heeft aan zijn Belgisch avontuur tot nu toe weinig plezier beleefd.

Over de exacte reden van de machtswissel wil Carrefour niks kwijt. Maar waarnemers gaan ervan uit dat de tegenvallende resultaten van de Belgische activiteiten er voor veel tussen zitten. Een gebrek aan daadkracht kan de Fransman nochtans niet verweten worden. Zo was het Oursin die de laatste verwijzing naar GB definitief begroef en alle winkels - van de grote hypermarkten tot de kleinere buurtsupermarktjes - voortaan onder het Carrefour-label liet opereren. Ook onder zijn impuls begon de groep resoluut de succesformules van de concurrentie te kopiëren - denk aan de Disney-stickers, een doorslagje van de succesvolle Smurfencampagne bij Delhaize, of het project om met een kassasysteem à la Colruyt.
Het was ook onder Oursin dat Carrefour meer en meer de kaart van de prijzen trok en zijn huismerken prominenter naar voren schoof. Maar ondanks alles slaagde de Fransman er niet in om het verlies aan marktaandeel (vooral aan Colruyt) te stoppen, laat staan te keren.

De opeenvolgende tegenvallende cijfers zorgden geregeld voor speculatie over een mogelijk vertrek van Carrefour uit België. Iets wat door Oursin én de groep altijd werd ontkend. Maar bij de voorstelling van de jaarcijfers in maart liet Lars Olofsson, de nieuwe topman van de Carrefour-groep in Parijs, duidelijk verstaan dat een 'status quo voor België geen optie was.'
Waarnemers interpreteerden dat als een niet mis te verstane waarschuwing aan het adres van de Belgische divisie dat het dit jaar erop of eronder was.

Hoe de toekomst er nu uitziet, is voor iedereen nog koffiedik kijken. Bij de presentatie van de halfjaarresultaten in Parijs maakte de groep bekend dat de operationele winst 28 procent was gedaald, als gevolg van de sterkere focus op lagere prijzen.

08:54 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.