22-06-09

Carrefour kopieert kassasysteem van Colruyt

Vanaf juli heeft hypermarkt in Lier kassa's zonder loopband

Supermarketen Carrefour experimenteert met het beproefde kassasysteem van concurrent Colruyt. 'Caddy-to-caddy' heet het bij Carrefour, en het betekent niets meer dan dat de kassierster de artikelen van het ene karretje in het andere legt.

Vanaf begin juli zal Carrefour het 'systeem-Colruyt' uittesten in twee hypermarkten, één in Lier en één in het Waalse Bierges. De caddy-to-caddy is wel al een feit in de nieuwste Brugse hyper, maar die winkel is in meerdere opzichten een buitenbeentje.

'Het is geen geheim dat onze hypermarkten het niet gemakkelijk hebben op dit moment', zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Carrefour. 'Lier en Bierges zijn speciale winkels, waar we uittesten hoe we de aantrekkelijkheid van onze grootste winkels kunnen verhogen. Eén testproject is het nieuwe kassasysteem, een ander is de selfscan, dat we nu al in een twintigtal vestigingen toepassen.'

Volgens trendwatcher Herman Konings is de test van Carrefour niet slecht gezien. 'In deze moeilijke tijden wordt elke uitgegeven euro in vraag gesteld', zegt Herman Konings. 'Al die honderden elektronische kassabanden moeten onderhouden worden én verslinden energie. En voor de consument betekent het ontegensprekelijk tijdswinst omdat je niet meer moet wachten tot de klant voor je alles netjes in zijn karretje heeft gestapeld. Selfscan is dan weer nergens een groot succes, ook niet bij Delhaize, omdat consumenten de koudwatervrees maar niet lijken te overwinnen.'

Maar of caddy-to-caddy wél zal aanslaan bij Carrefour, is nog maar de vraag. 'Bij Colruyt werkt het, maar daar is het zo'n evidentie en past het zo ontzettend goed in het hele concept, dat niemand eraan twijfelt. Misschien vinden de klanten van Carrefour dat een kassa zonder loopband maar een armoedige indruk geeft? Alsof er net een deurwaarder langs is geweest die de kassa's heeft weggehaald. Dat kan afschrikken.'

Er is nog een ander obstakel. 'De kassiersters, want de overgrote meerderheid zijn vrouwen bij Carrefour. Die moeten vanaf nu alles zelf in het andere karretje tillen, ook de zware dingen. Zal dat wel voor iedereen lukken? De dames aan de kassa zijn bovendien niet allen van de jongste. Het valt af te wachten of het personeel dit zal pikken.'

Dat Carrefour hiermee de successen van anderen kopieert, is dan weer geen probleem. 'Succesvolle principes gaan de wereld rond. Er wordt gezegd dat Carrefour met de Disney-actie het Smurfen-succes van Delhaize na-aapt. Maar die hebben het dan weer gepikt van Albert Heijn in Nederland. Wel dan?'

12:03 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.