29-04-09

put people first

EVV15052009-400

11:49 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Versoepeling ouderschapsverlof

Ouderschapsverlof:

Werknemers uit de privésector kunnen hun ouderschapsverlof ( van maximaal 3 maanden ) voortaan opnemen tot hun kind 12 jaar is geworden ( tot nog toe was dit 6 jaar).
De twaalfde verjaardag moet uiterlijk vallen tijdens het ouderschapsverlof.
Deze nieuwe maatregel treedt in werking op 1 april 2009.

Moederschapsverlof

Vanaf 1 april kunnen kersverse moeders de laatste twee weken van hun moederschapsverlof halftijds opnemen.
Op die manier kunnen ze op een rustige manier het werk hernemen.

Vaderschapsverlof

Het vaderschapsverlof van 10 dagen kan vanaf 1 april gespreid worden over vier maanden.
De dagen hoeven niet langer te worden opgenomen tijdens de eerste 30 dagen na geboorte.
Zo zullen vaders er bivoorbeeld voor kunnen kiezen om hun vaderschapsverlof pas op te nemen na de postnatale rust van de moeder.

Opgelet

de nieuwe maatregelen voor moederschaps- en vaderschapsverlof gelden enkel voor kinderen die na 1 april 2009 geboren worden.

11:39 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-04-09

Carrefour komt met 'discount'-gamma

Winkelketen Carrefour komt vanaf deze zomer met een nieuw gamma: 'Carrefour discount'. 'De nadruk komt op een competitieve prijs, zonder te moeten onderdoen voor de kwaliteit van het huismerk', luidt het. Met de introductie van een goedkoop gamma wil Carrefour naar eigen zeggen vooral meer keuze bieden aan de consument.

'Mensen willen kunnen kiezen. Door een uitgebreid assortiment aan te bieden, moet men niet langer naar verschillende winkels', aldus woordvoerster Julie Stordiau.

Carrefour heeft nu al een Carrefour-huismerk dat 30 procent goedkoper is dan de A-merken en een reeks van gespecialiseerde merken, zoals 'Carrefour Solidair' voor faitradeproducten, 'Carrefour Stylesse' voor light-producten of 'Carrefour Kids' voor producten gericht op kinderen.

De prijzen van Carrefour Discount zijn volgens de woordvoerster te vergelijken met die bij Aldi of Lidl. Hoeveel producten er onder het nieuwe merk gelanceerd zullen worden, is nog niet bekend. Het gaat om voedings-, drogisterij-, parfumerie- en verzorgingsproducten. Ook de precieze lanceringsdatum blijft voorlopig nog geheim.
jns (belga)

20:35 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-04-09

Ook in de logistiek is er een akkoord

In de logistiek (PC226) zijn ze het gewoon: niet te veel treuzelen. Zo hebben wij ook de onderhandelingen van de sector aangepakt… Het is dan ook de tweede bediendesector waarvoor er een akkoord is afgesloten. De enveloppe van het uitzonderlijk IPA is volledig ingevuld. En er is meer uit de brand gesleept.

Naar koopkracht toe is het belangrijk dat we hebben afgesproken dat de volledige enveloppe wordt benut: € 125 in 2009 en € 250 in 2010. Daarvoor werd er gekozen voor de formule van eco-cheques op sectorvlak. In je bedrijf heeft je delegatie echter wel de tijd tot eind oktober om eventueel een andere invulling te onderhandelen. Het is positief dat we een oplossing voor heel de sector hebben gevonden: niet in alle bedrijven staat de delegatie sterk genoeg, of zijn er vakbondsmensen aanwezig. Elke bediende uit de logistiek kan hier dus op rekenen. De € 250 euro die je in 2010 krijgt, blijft behouden nadien. Al gaan we dan wel met de werkgevers rond de tafel zitten om te kijken hoe we die dan vanaf 2011 gaan invullen. Te onderstrepen is ook dat de bedragen forfaitair zijn die voor alle werknemers gelden, wat ook het arbeidsregime is.
Bovenop de enveloppe komt er extra 0,25% in het sectoraal pensioensysteem, de zogenaamde ‘2e pijler’. Dit brengt de patronale bijdrage op 1%.

De syndicale premie wordt vanaf 2010 opgetrokken van €100 naar €110.

Bij de barema’s hebben we ook een groot onrecht kunnen rechtzetten: de jongerenbarema’s zijn afgeschaft. Voortaan dus geen lagere lonen meer voor bedienden onder de 21 jaar! Ook voor de werknemers met veel ervaring zit er wat in. Als je meer dan 40 jaar anciënniteit (reëel of fictief) hebt, stijgt je loon voortaan door tot en met 45 jaar anciënniteit: op 42 jaar krijg je 40 % van de stijging die je kreeg tussen je 35e en 40e werkjaar, en op 45 jaar ervaring krijg je 60 % van deze stijging erbij.

Concreet: steeg je loon volgens je barema tussen 35 en 40 met € 100, dan krijg je met 42 jaar anciënniteit € 40 extra en op 45 jaar nog €60 erbij, dus over 5 jaar extra € 100.

Voor tijdskrediet hebben we de bestaande afspraken niet enkel kunnen verlengen, maar zelfs kunnen uitbreiden. Ten eerste kan er per bedrijf voortaan worden afgesproken om meer dan 7 % (sectorale grens) van de werknemers toe te laten om hun tijdskrediet op te nemen. Op de aanvullende vergoeding kan je voortaan ook rekenen vanaf 53 jaar (vroeger 55), onbeperkt in de tijd (vroeger slechts 3 jaar).

Er is meer.
Brugpensioenstelsels zijn verlengd.
We hebben de te volgen procedure bij meervoudig ontslag kunnen behouden.

En ook voor interim-werknemers hebben we verbeteringen aangebracht: als ze een vast contract krijgen, telt hun interimperiode mee als proefperiode.

Meer daarover in een Expresso, die er binnenkort aankomt!

10:33 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-04-09

Carrefour schrapt merknaam GB

HLN update
Om zijn eigen merk bij de consument te versterken, voert Carrefour een aantal veranderingen door in zijn winkelconcept. Zo verdwijnt onder meer de merknaam GB en wordt een e-shop voor voeding gelanceerd. Ook komen er in 2009 duizend nieuwe producten van het huismerk Carrefour. Dat maakte Marc Oursin, uitvoerend directeur van Carrefour België, vandaag bekend op een persconferentie. Geruchten over een nakende verkoop van de Belgische afdeling van de keten worden tegengesproken.

Klemtoon
Carrefour wil de appreciatie van zijn eigen merk bij de consument versterken. Dat betekent dat de groep vanaf dit jaar het proces begint af te ronden waarbij de twee naast elkaar bestaande namen (en bedrijven) Carrefour en GB geïntegreerd worden onder de unieke naam Carrefour. Studies toonden namelijk aan dat de merknaam GB aan waarde aan het inboeten is. Bovendien kan Carrefour een grotere klemtoon op de eigen naam goed gebruiken nu de meerderheid van de consumenten niet meer trouw blijft aan één winkel.

Vanaf eind april worden de GB-supermarkten stelselmatig omgevormd tot Carrefour Market. Dat wordt een van de drie winkelconcepten van Carrefour die elk hun eigen invulling krijgen. Reflecteert de Carrefour Market (als 'gewone' supermarkt) "het verse van de kruidenier om de hoek" en een "menselijke en warme aanpak", dan mikt Carrefour Express (buurtwinkels) op jongere én oudere alleenstaanden en Carrefour Hyper (hypermarkten) op winkelende gezinnen. In 2009 komen er bovendien dertig nieuwe winkels bovenop de bestaande 626.

Onlineverkoop
Daarnaast start Carrefour deze zomer met een onlineverkoopdienst voor voeding, waarbij consumenten in vijfentwintig winkels uit het Carrefour-netwerk de producten zullen kunnen afhalen die ze vooraf via het internet hebben besteld. De winkelketen laat zich daarvoor inspireren door concurrenten als Colruyt, die al langer een e-verkoopdienst hebben.

Voorts breidt Carrefour zijn assortiment producten van het huismerk met duizend referenties uit, zodat er tegen eind 2009 ongeveer 4.000 Carrefour-producten in de rekken zullen liggen.

Ten slotte investeert de keten dit jaar ook 50 miljoen euro in acties om "de koopkracht van de klanten te verhogen".

Geen verkoop
Op de persconferentie liet Marc Oursin nog weten dat hij niet vertrekt als uitvoerend directeur en dat er geen sprake is van een eventuele verkoop van Carrefour België. Wat betreft dat tweede punt liet Oursin verstaan wat "meer respect" te verwachten van concurrent Delhaize, die vorige week werd genoemd als mogelijk overnemer.

(belga/sps)

06:42 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Carrefour werkt aan wissel in Belgisch management

Carrefour bereidt volgens bronnen van de krant L'Echo een wissel voor aan de top van zijn Belgische afdeling. Marc Oursin zou plaats ruimen voor Eric Legros, vandaag baas van Carrefour China, zo schrijft De Tijd. De aanstelling van Legros zou erop wijzen dat Parijs het lot van de kwakkelende Belgische divisie naar zich toe trekt. Mogelijk om een verkoop voor te bereiden, of als ultieme reddingspoging. Bij Carrefour België ontkent men het bericht.

De situatie bij Carrefour België is bijzonder gespannen. Na jaren van marktaandeelverlies vraagt de top in Parijs een duidelijk signaal dat er een ommekeer kan worden bewerkstelligd. Lars Olofsson, de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Carrefour, liet bij de publicatie van de jaarcijfers eerder deze maand verstaan dat als dat signaal er niet snel komt, er harde beslissingen zullen worden genomen. (belga/gb)

06:39 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |