06-04-09

Carrefour schrapt merknaam GB

HLN update
Om zijn eigen merk bij de consument te versterken, voert Carrefour een aantal veranderingen door in zijn winkelconcept. Zo verdwijnt onder meer de merknaam GB en wordt een e-shop voor voeding gelanceerd. Ook komen er in 2009 duizend nieuwe producten van het huismerk Carrefour. Dat maakte Marc Oursin, uitvoerend directeur van Carrefour België, vandaag bekend op een persconferentie. Geruchten over een nakende verkoop van de Belgische afdeling van de keten worden tegengesproken.

Klemtoon
Carrefour wil de appreciatie van zijn eigen merk bij de consument versterken. Dat betekent dat de groep vanaf dit jaar het proces begint af te ronden waarbij de twee naast elkaar bestaande namen (en bedrijven) Carrefour en GB geïntegreerd worden onder de unieke naam Carrefour. Studies toonden namelijk aan dat de merknaam GB aan waarde aan het inboeten is. Bovendien kan Carrefour een grotere klemtoon op de eigen naam goed gebruiken nu de meerderheid van de consumenten niet meer trouw blijft aan één winkel.

Vanaf eind april worden de GB-supermarkten stelselmatig omgevormd tot Carrefour Market. Dat wordt een van de drie winkelconcepten van Carrefour die elk hun eigen invulling krijgen. Reflecteert de Carrefour Market (als 'gewone' supermarkt) "het verse van de kruidenier om de hoek" en een "menselijke en warme aanpak", dan mikt Carrefour Express (buurtwinkels) op jongere én oudere alleenstaanden en Carrefour Hyper (hypermarkten) op winkelende gezinnen. In 2009 komen er bovendien dertig nieuwe winkels bovenop de bestaande 626.

Onlineverkoop
Daarnaast start Carrefour deze zomer met een onlineverkoopdienst voor voeding, waarbij consumenten in vijfentwintig winkels uit het Carrefour-netwerk de producten zullen kunnen afhalen die ze vooraf via het internet hebben besteld. De winkelketen laat zich daarvoor inspireren door concurrenten als Colruyt, die al langer een e-verkoopdienst hebben.

Voorts breidt Carrefour zijn assortiment producten van het huismerk met duizend referenties uit, zodat er tegen eind 2009 ongeveer 4.000 Carrefour-producten in de rekken zullen liggen.

Ten slotte investeert de keten dit jaar ook 50 miljoen euro in acties om "de koopkracht van de klanten te verhogen".

Geen verkoop
Op de persconferentie liet Marc Oursin nog weten dat hij niet vertrekt als uitvoerend directeur en dat er geen sprake is van een eventuele verkoop van Carrefour België. Wat betreft dat tweede punt liet Oursin verstaan wat "meer respect" te verwachten van concurrent Delhaize, die vorige week werd genoemd als mogelijk overnemer.

(belga/sps)

06:42 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.