26-03-09

Delhaize denkt aan overname Carrefour-winkels

BRUSSEL - "Als Carrefour beslist om niet langer in België aanwezig te blijven, zijn we zeker geïnteresseerd om delen van de keten over te nemen in de mate dat ze in ons netwerk passen."

Dat zegt Pierre-Olivier Beckers, de gedelegeerd bestuurder van Delhaize Group in Trends.

"De Belgische markt blijft een sleutelmarkt voor Delhaize. Wanneer we de mogelijkheid zien om ons hier op die manier te versterken, doen we dat graag. Als de mededingingsautoriteiten het toelaten natuurlijk."

Beckers acht zijn distributiegroep trouwens ook goed gewapend tegen een mogelijke aanval van Carrefour België, dat met het verlagen van prijzen en het uitspelen van huismerken voor dezelfde strategie als Delhaize kiest.

Beckers: "Het is nog af te wachten of Carrefour ook werkelijk dynamischer zal worden. Ik ben er alleszins van overtuigd dat niet alleen de rendabiliteit, maar ook de positionering van Delhaize in België zeer goed is. De consumenten weten duidelijk dat onze winkels staan voor kwaliteit en vernieuwing. Het wordt erg moeilijk om ons net op dat vlak uit te dagen, zeker nu we in 2008 ons prijsimago ook hebben bijgeschaafd. We zijn dus goed gewapend tegen een zet van Carrefour, dat nog wel wat werk heeft om haar imago in België te verbeteren."

wle (BELGA)

18:19 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Van onze redacteur

Van buitenaf lijkt het erop dat pas sinds half maart, toen de Zweedse topman van Carrefour, Lars Olofsson, zei dat het in België en Italië zo niet verder kon, er beweging in het dossier-Carrefour Belgium zit, maar in de praktijk werken kandidaat-bieders al vele maanden op het dossier.

Delhaize en CVC Capital lijken daarbij voorsprong te hebben op andere partijen. Die twee groepen zijn vorig najaar herhaaldelijk in en rond het dossier gesignaleerd. Minstens één van de twee heeft volgens insiders ook effectief een bod uitgebracht. 'Wat is een bod? Het is niet omdat je eens samen zit, dat er een bod is', luidde het gisteren dan weer. Ook Colruyt volgt het dossier met bijzondere belangstelling en ligt op de loer.

De contradictie is dat voor Colruyt en Delhaize de huidige situatie ideaal is: ze kunnen marktaandeel winnen op de kap van de zieltogende marktleider. Maar die situatie blijft niet duren. En niet enkel omdat Olofsson dat gezegd heeft. Afgelopen jaar heeft Carrefour versneld marktaandeel verloren. Er vloeit geen geld weg bij Carrefour, maar dat komt doordat er al jaren nog nauwelijks geïnvesteerd wordt.

Colruyt noch Delhaize kan een totaalbod doen op Carrefour Belgium, in de eerste plaats om concurrentieredenen. Carrefour, Colruyt en Delhaize hebben grofweg elk 23 tot 25 procent van de markt in handen. De concurrentiewaakhond zou niet toestaan dat één partij de helft van de markt zou domineren. Maar er is ook een pragmatische verklaring. De hypermarkten van Carrefour zijn ziek, maar Colruyt noch Delhaize heeft daar kaas van gegeten.

Beide zijn uitgesproken supermarktspecialisten met elk een belangrijke tak van zelfstandige winkeliers daaromheen. Voor Colruyt is die zelfstandige tak, Spar, nog van vrij recente aard. 80 procent van de supermarktactiviteit van Carrefour Belgium is in handen van zelfstandigen.

De verwachting is dat Delhaize het meest met Carrefour Belgium kan doen omdat de supermarktformule het best aansluit. Delhaize zou vooral zijn sterke imago en merk kunnen uitspelen. Colruyt mag en kan niet passief blijven wil het zijn aureool van groeiaandeel bewaren. In het buitenland wil het niet echt lukken. Door (een deel van) Carrefour Belgium in te pikken kan het weer jaren verder. Zowel voor Colruyt als Delhaize zijn er kapers op de kust. Ze volgen met argusogen de bewegingen van CVC Capital Partners, dat al herhaaldelijk bewezen heeft eigenzinnig te durven investeren in plaats van platgetreden paden te bewandelen. De sectorspelers rekenen echter op de financiële krenterigheid van CVC Capital. 'De lage verkoopprijs zou Carrefour Belgium verplichten om pakweg een half miljard euro af te schrijven. Dan kies je er toch voor om het nog even zelf te proberen', luidt het.

Door toenadering te zoeken tot Louis Delhaize, de uitbater van de Cora-hypermarkten, getuigt Delhaize van een proactieve houding. Schrik voor buitenlandse spelers heerst er voorlopig niet. 'Als Carrefour hier zijn tanden breekt, wie dan niet', luidt het. Lidl, dat met zijn Kaufland-formule het Belgische moeras al kent, wordt gezien als potentiële rivaal alsook de Noord-Franse groep Auchan. Het enorme sociaal passief en het feit dat de vastgoedeigenaar Redevco ijzeren contracten heeft, maken het dossier extra link. Maar uiteindelijk zullen de Belgische kruideniers de handschoen moeten opnemen. Delhaize is, mogelijk opgejaagd door CVC, al proactiever. Gegeven de noodzakelijke afvloeiingen lijkt een private equity-speler die minder vatbaar is voor sociale chantage, een streepje voor te hebben op de bestaande winkeliers. Maar het is Parijs dat wikt en beschikt.



De woordvoerder van Carrefour ontkent vrijdag dat een verkoop of overname van Carrefour België aan de orde is. "We kunnen formeel bevestigen dat er geen enkel gesprek is met wie dan ook", klinkt het daar. Nog volgens de woordvoerder is de enige piste die wordt gevolgd het voortzetten van de strategie waar het bedrijf al zo’n twee jaar mee bezig is, met name "het uitbouwen van het merk, werken op het prijsniveau en de klant centraal stellen in onze 626 winkels".

Bij Carrefour België werken zowat 16.000 mensen. Dat is in de geïntegreerde winkels, dus de franchisezaken niet meegerekend.

Gepost door: eburoon | 27-03-09

MOOIE BLOG!

Gepost door: Krien | 28-03-09

De commentaren zijn gesloten.