25-09-08

Hypermarkten zijn bedreigd

Analisten menen dat Carrefour op termijn uit Belgie verdwijnt

De hypermarkten van Carrefour hebben het moeilijk om te overleven. Professor Gino Van Ossel van de Vlerick Management School zegt zelfs dat ze beter hun non-foodafdeling zouden sluiten. 'We zijn dat niet van plan', zegt Carrefourwoordvoerder Lars Vervoort. Bart Moerman

Carrefour verliest jaar na jaar marktaandeel in België. De oude GB-supermarkten doen het nochtans behoorlijk goed, zeker sinds een aantal van hen overgedragen is aan zelfstandige franchisenemers. Carrefour breidt ook uit: op steeds meer plaatsen openen ze een GB Express. Dit is een soort van hedendaagse kruidenierswinkel, die met succes de verdwenen buurtwinkel van vroeger vervangt. Maar de hypermarkten, de vroegere Maxi GB’s, vormen het zorgenkind, en voorlopig komt daar geen verandering in. Het Canvasprogramma Terzake wijdde er maandagavond een item aan.

‘De achteruitgang van de hypermarkten is een Europees probleem’, zegt Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Management School. ‘In België hebben ook Cora en in zekere mate Makro ermee te maken.’ Van Ossel is specialist in retail management, de manier waarop winkels geleid worden dus, en volgt de problematiek op de voet. ‘Makro heeft die problemen iets minder, net doordat zij zo groot zijn. Maar ook daar hebben we toch een aantal wijzigingen gezien: pas vrij recent is het verbod voor kinderen beneden de twaalf jaar opgeheven. Ze hebben ook in de twee grootste vestigingen, die van Eke en Machelen, ervoor gezorgd dat kopers die naar de food én de non-foodafdeling willen, niet meer tweemaal aan een kassa moeten aanschuiven.’

Hypermarkten zijn volgens Van Ossel iets uit de jaren zestig, waar een nieuwe inkleding voor nodig is. ‘Vroeger ging men daar met de hele familie heen, en zaten de kinderen strips te lezen terwijl de ouders hun boodschappen deden. Maar tegenwoordig zijn er veel minder van die grote families, en veel meer alleenstaanden, die hun gading vinden in een gewone Delhaize of Super GB. Bovendien zijn er andere manieren om aan funshopping te doen. Stadscentra bij voorbeeld, die veel fraaier geworden zijn en daardoor meer volk aantrekken. Verder zijn er gespecialiseerde warenhuizen, zoals de Media Markt voor al wat hifi, televisie en computers is bij voorbeeld, of Decathlon voor sportuitrusting. ‘Mannen die aan funshopping doen, lopen liever in die Media Markt met zijn eindeloze keuze rond’, zegt Van Ossel.

Carrefour mist volgens hem ook een duidelijk profiel: naar Colruyt gaat men voor de prijs, naar Delhaize voor bepaalde specialiteiten. Carrefour valt daar zo wat tussen. ‘Mocht ik hen zijn, ik sloot de non-foodafdelingen, en zorgde ervoor dat op die plek pakweg een JBC kwam, die gezinnen naar hun parking zou lokken.’ Woordvoerder Lars Vervoort van Carrefour ontkent niet dat er een probleem is met de 56hypermarkten. ‘Maar wij blijven in het concept geloven. Wij zien er nog altijd een toekomst voor. Hypermarkten zijn altijd het meest gevoelig voor economische problemen. Als je vindt dat je koopkracht in het gedrang komt, wacht je wat met aankopen zoals zo’n grote flatscreentelevisie van 600euro, een nieuwe frigo of diepvriezer.’

Van sluitingen van hypermarkten is volgens Vervoort geen sprake. ‘We zijn net aan het investeren om ze te innoveren. Sinds begin 2007 hebben we er al ruim honderd miljoen euro in geïnvesteerd. In Brugge gaat er op 22oktober zelfs een nieuwe open. Dat bewijst toch dat we niet van plan zijn om er te sluiten.’

Vervoort vindt niet dat Carrefour aan profiel mist: ‘Waar wij voor staan is keuze. Onze ruime keuze is absoluut uniek. Dat gaan wij de komende tijden nog meer beklemtonen.’

Volgens professor Van Ossel hebben veel van de problemen van Carrefour ook met de vakbonden te maken. ‘Je mag er donder op zeggen dat als er een nationale staking voor iets is, zij bij de eersten zijn om mee te doen.’

Volgens Van Ossel lopen de Carrefourhypermarkten aan de rand van Brussel ook nogal wat klanten mis doordat een deel van het personeel weigert Nederlands te spreken. ‘De Franse directie was vroeger te weinig gevoelig voor die taalproblemen. Daarom zijn ze nu de hele organisatie sterk aan het vervlaamsen. Maar het probleem ligt ook bij de vakbonden die te weinig toelaten dat ingegrepen wordt tegen bijvoorbeeld onvriendelijkheid van het personeel.’

Chris van Droogenbroeck, de nationale verantwoordelijke voor de grootwarenhuizen bij de christelijke vakbond LBC bevestigt een personeelsprobleem: ‘ De mensen zijn niet gemotiveerd. We hebben daarover zelfs al een brief geschreven naar Marc Oursin, sinds anderhalf jaar algemeen directeur voor België, maar hebben daar nog geen antwoord op gekregen.’ Volgens Van Droogenbroeck is het grote probleem dat er te veel fout loopt bij Carrefour: veel producten raken niet tijdig in de winkels, rekken raken niet aangevuld. En het personeel klaagt dat er wel afdelingshoofden bij komen, maar geen mensen om het werk op de vloer te doen.’

Hét grote probleem bij Carrefour is volgens Van Droogenbroeck dat de directie bij alles wat er gebeurt naar Frankrijk moet luisteren. ‘Ze zijn er nooit in geslaagd om zich aan België aan te passen: een aantal van de producten zijn te Frans, te weinig lokaal. En de winkels zien er te onverzorgd uit. Pas als ze dat veranderen en met een duidelijk commercieel plan komen, zal het tij voor hen keren.’

13:28 Gepost door abvv ternat in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.